Názvy některých kapitol
- Laskavé slovo maminky
- Výchova je záležitostí srdce.
- Je možné prožít rodičovství ve spěchu?
- Když se dítě špatně chová
Typ pro rodiče, jak účinně napomínat
- V některých chvílích bychom nejraději naložili s dětmi tak, jako s nevyžádanou zásilkou – vrátili bychom je zpět odesílateli.
- Děti totiž někdy jsou nespoutané, mimořádně náročné, nedovedou být ani trochu vděčné. Mimo to bývají neposlušné, nevšímavé a zbrklé. Toto počínání rodiče unavuje a hněvá. V takových chvílích se pak často zablýská a zahřmí.
- Kázeň bývá oporou výchovného procesu a je jednou ze základních činností rodičovské lásky. Napomínání je při tom účinnou pomůckou. Ale – umět pokárat tak, aby se docílilo pozitivního a trvalého výsledku, patří k umění být rodičem.
- Dokud jste nevyčerpali všechny ostatní prostředky, nikdy netrestejte. Jistě, je snadnější se rozhněvat než zůstat trpělivý, je snadnější vyhrožovat, než dítě přesvědčit.
Charakteristika dobrého napomenutí
- Je bezprostřední. Neodkládat je.
- Je důsledné. Důslednost chrání řád a dává jistotu.
- Je jisté. Pravidla musí být jasně daná (např. hodina návratu apod.).
- Je spravedlivé. Kárejme pouze za špatné chování.
- Je pozitivní. Dítě napomínáme proto, že se dopustilo chyby. Pokáráním není dítě odsouzeno ani pokořeno.
- Je přiměřené. Citlivým dětem stačí jemné pokárání, těm, které si už vybudovaly ochranné bariéry, bude třeba zvýšit intenzitu.
- Je účinné. Ukázněnosti musíme učit.
- Posledním kritériem každého pokárání je, zda učí nebo neučí správnému chování.
- Předpokladem pro dobrou práci pro učitele je pedagogický takt, pro rodiče rodičovský takt. Břitká, netaktní poznámka dítě ponižuje, ničí vztah dítěte mezi učitelem či rodičem.
Některé další zásady
- Pomoc v domácnosti dětem nepřikazovat, ale požádat o každou službu jako o pomoc slůvkem prosím (udělej, podej…) a pak za ni poděkovat.
- Nepouštět se s dětmi do konfliktu, protože v tom okamžiku prohráváme. Konflikt je naše prohra.
Podle knihy Bruna Ferrera zpracovala Ludmila Franzová