Betánie za Jordánem

„Vítejte v srdci Svaté země“ - prospekt k jordánské části kraje u Jordánu, kde byl pokřtěn Ježíš – z angličtiny volně přeložil St. Kubiš, kráceno. 

Toto místo na řece Jordánu jsme při své pouti navštívili, samozřejmě z izraelské strany.

Když byl Ježíš pokřtěn, hned vystoupil z vody, a hle, otevřela se nebesa a spatřil Ducha Božího, jak sestupuje v podobě holubice a přichází na něho. A z nebe se ozval hlas: toto je můj milovaný syn, jehož jsem si vyvolil. (Matouš 3:16-17)

Řeka Jordán protéká geograficky Svatou zemí stejně jako duchovně biblickými dějinami. Očišťuje a vyživuje tuto zemi fyziologicky, ale také prochází duchovními dějinami k nejdůležitějšímu okamžiku, kdy se Bůh a člověk setkali na cestě spásy. Posiluje tak vztah mezi lidskou duší a vírou v Boží věčnou existenci.

Autenticita tohoto místa je stejně čistá jako svědectví z evangelií, poutníků a cestovatelů, kteří toto vzácné místo navštívili. Objevené archeologické nálezy ukazují pozůstatky pěti kostelů postavených v 5. století jako památníky Ježíšova křtu. Nakonec to vše korunují oficiální dopisy, které královské komisi státu Jordánsko zaslali mnozí představitelé církví z celého světa.

Na místě byly nalezeny mnohé významné archeologické památky, které můžeme identifikovat jako dvě baziliky, částečně postavené na pozůstatcích původního kostela Jana Křtitele, které jsou propojeny mramorovými schody na východě a spojují je s monumentální křtitelnicí ve tvaru kříže, v níž se křtilo tekoucí vodou. Nad ním byl postaven plášťový kostel.

Řada jedinečně navržených kostelů na břehu řeky svědčí o odhodlání věřících označit jimi místo, kde svatý Jan pokřtil Ježíše. 

Za zmínku stojí i to, že tyto pozůstatky byly využívány podle popisu poutníky již od počátku 5. století. V moderní době k nejvýznamnějším návštěvníkům patřil papež Jan Pavel II., který Betánii v Jordánsku v roli poutníka navštívil v roce 2000. 

Na mozaikové mapě Svaté země, kterou tam poutníci mohou vidět, se vyskytují i zvířata. Jsou to především ryby, které sice v Mrtvém moři nežijí, ale jak známo, byly a stále jsou nejčastěji používaným symbolem Krista. Je to proto, že pět řeckých písmen tvořících slovo „ryba" jsou počátečními písmeny pěti slov „Ježíš Kristus, Boží Syn Spasitel". Ryba se používá také jako symbol křtu, protože stejně jako ryba nemůže žít jinak než ve vodě, nemůže pravý křesťan žít jinak než ve vodě křtu. Ryba je na tomto místě zobrazena proto, že právě zde byl pokřtěn Ježíš, takže zde začalo křesťanství. 

Všimnout si lze i jelena, kterého pronásleduje lev. Můžeme to chápat obecně jako „zlo pronásledující dobro" nebo „silný ohrožuje slabého" či zcela konkrétně jak „Herodes ohrožoval Jana Křtitele, který kritizoval jeho manželství s manželkou jeho bratra" (Matouš, kapitola 14).